Klantenservice

Heb je een vraag over het plaatsen van een bestelling? Of over onze produkten of levertijden? Kijk eerst even hieronder bij de veelgestelde vragen. Staat er niet bij wat je zoekt, gebruik dan ons contact formulier of bel 026 - 70 712 70.

Zoek je informatie over ons privacy beleid, betaal mogelijkhedenonze voorwaarden, retourneren, retourneerservice, etc., klik dan op de links onderaan elke pagina.


Veelgestelde Vragen

1 Algemene Vragen Over Onze Ombouwsets

 

1.1 Wat zijn de verschillen tussen de ombouwsets van Fiets Ombouwcentrum Nederland?

Eigenlijk zit het enige verschil tussen de ombouwsets in het type motor en de elektronische aansturing van de motor. Er zijn verschillende typen motoren omdat deze compatibel en geschikt moet zijn met het rem-systeem dat nu op het voorwiel van je fiets zit.

Fiets Ombouwcentrum Nederland levert in principe 3 verschillende uitvoeringen:

Middenmotoren, geschikt voor vrijwel elke fiets.

Voorwielmotoren geschikt voor een velgrem (V-brake) of schijfrem.

Voorwielmotoren geschikt voor fietsen met een naafrem (rollerbrake) of trommelrem.

Het is daarom van groot belang dat je, voordat je een bestelling plaatst en je wilt een voorwielmotor, eerst controleert welk type voorrem er op jouw fiets is gemonteerd. Weet je het niet zeker, kijk dan bij de ombouwselector en selecteer het type dat overeenkomt met de rem op jouw fiets.

 

1.2 Kan ik met een ombouwset ook zonder ondersteuning fietsen?

Dat kan met alle type motoren die wij leveren. Je kunt gewoon fietsen zonder dat de elektrische fiets aanstaat. Er is dan geen verschil met een fiets zonder elektrische aandrijving. Ook kun je gewoon fietsen zonder accu of met een lege accu.

 

1.3 Waarom gebruikt Fiets Ombouwcentrum Nederland andere trapdetectie sensoren (PAS) dan andere aanbieders?

De trapdetectie sensor is speciaal ontwikkeld voor eenvoudige montage, zonder speciaal gereedschap. Bij ombouwsets van andere aanbieders moeten de traparm en de trapas gedemonteerd worden met speciaal gereedschap. Onze magneet schijf wordt simpelweg op de trapas geklikt en de sensor op het frame bevestigd. Dit bespaart veel tijd en frustraties, werkt perfect en is zeer betrouwbaar.

Ook reageert de motor veel sneller als er getrapt wordt, omdat de trapdetectie sensor is voorzien van het twee hall sensoren in combinatie met een magneetplaat met maar liefst 12 magneten.

Dit is vooral prettig als je begint met trappen om weg te fietsen omdat de motor dan veel eerder het trappen zal ondersteunen.

 

1.4 Wat zijn de voordelen en nadelen van een motor in het voorwiel?

Een duidelijk voordeel van een motor in het voorwiel is dat de montage erg eenvoudig is. Bij montage van een achterwiel met motor dient de versnelling te worden overgezet en afgesteld op het nieuwe wiel met motor. Ook dient het nieuwe achterwielwiel exact dezelfde tandwiel configuratie te hebben als het originele wiel.

Tevens is de gewichtsverdeling optimaal omdat de motor voor het midden van de fiets geplaats wordt en de accu achter het midden. De voor- en achterband zullen veel gelijkmatiger slijten dan bij een midden- of achterwiel motor.

 

1.5 Wat zijn de voordelen en nadelen van een motor in het achterwiel?

Een voordeel is dat de fiets op onverharde wegen iets meer grip heeft dan met een motor in het voorwiel.

Een nadeel is dat de fiets op een onverharde weg vooruitgeduwd wordt, waardoor de elektrische fiets onbestuurbaar kan worden. Bij een motor in het voorwiel wordt de fiets als het ware vooruit getrokken, waardoor de fiets te allen tijde goed bestuurbaar blijft.

Bij een motor in het achterwiel zal de achterband veel sneller slijten dan bij een motor in het voorwiel.

Ook raakt bij een motor in het achterwiel de gewichtsverdeling uit balans, omdat de motor én de accu beide achter het midden van de fiets geplaatst worden.

De selectie van de juiste tandwiel configuratie en breedte van het achterwiel is lastiger.

 

1.6 Wat zijn de voordelen en nadelen van een midden motor?

Een voordeel van een midden motor is dat het zwaartepunt van de fiets laag blijft en de motor redelijk eenvoudig te monteren is. Een midden motor zorgt ook voor een goede gewichtsverdeling op de fiets.

Een nadeel is dat de motor aan de ketting 'trekt', waardoor de ketting, tandwielen en achterband sneller zullen slijten.

2 Wetgeving En Regelgeving t.a.v. Elektrische Fietsen En Ombouwsets


2.1 Welke regelgeving is er t.a.v. elektrische fietsen en ombouwsets?

(Bron: rijksoverheid): Voor een elektrische fiets met trapondersteuning tot 25 kilometer per uur gelden de regels voor een gewone fiets. De elektrische fiets mag een elektromotor hebben van maximaal 250 Watt. Is het vermogen van de elektromotor meer dan 250 Watt? Dan gaat het om een snorfiets of bromfiets volgens de regelgeving.

Voor een elektrische fiets met trapondersteuning tot 25 kilometer per uur gelden dezelfde regels als voor een fiets. 

Je hebt geen rijbewijs nodig;

Je hebt geen verzekering tegen wettelijke aansprakelijkheid (WA) nodig;

Je hebt moet op het fietspad rijden.

Er geldt geen minimumleeftijd voor het rijden op een elektrische fiets met trapondersteuning tot 25 kilometer per uur.


2.2 Mag ik een motor met een groter vermogen monteren, bijvoorbeeld 500 Watt?

Ja, maar alleen als de elektrische fiets voldoet aan de wettelijke regelgeving voor bromfietsen.

Zie ook: “Elektrische fiets: fiets, snorfiets of bromfiets?


2.3 Elektrische fiets: fiets, snorfiets of bromfiets?

(Bron: rijksoverheid): Een elektrische fiets kan volgens de regelgeving een fiets, snorfiets of bromfiets zijn. Dit hangt af van de maximale snelheid zonder meetrappen waarvoor het voertuig is gemaakt (maximale constructiesnelheid). En het vermogen van de elektromotor. Dit vermogen bepaalt welke snelheid een elektrische fiets maximaal kan halen met meetrappen.


2.4 Wanneer is een elektrische fiets volgens de regelgeving een fiets?

(Bron: rijksoverheid):

De elektromotor heeft een vermogen van maximaal 250 watt;

De trapondersteuning stopt bij een snelheid van 25 kilometer per uur.


2.5 Wanneer is een elektrische fiets volgens de regelgeving een snorfiets?

(Bron: rijksoverheid):

De constructiesnelheid is maximaal 25 kilometer per uur;

De elektromotor heeft een vermogen tussen de 250 en 4.000 watt;

De maximale snelheid met meetrappen is 45 kilometer per uur.

Vanaf 1 januari 2017 gelden voor deze (high speed) elektrische fiets de regels voor een bromfiets. Want dan bepaalt de maximale constructiesnelheid met meetrappen (voertuigsnelheid) om welk voertuig het voor de wet gaat. 


2.6 Wanneer is een elektrische fiets volgens de regelgeving een bromfiets?

(Bron: rijksoverheid):

De voertuigsnelheid is hoger dan 25 en maximaal 45 kilometer per uur;

De elektromotor heeft een vermogen tussen de 250 en 4.000 watt;

De maximale snelheid met meetrappen is 45 kilometer per uur.

3 Alles Over De Accu

 

3.1 Heeft een zwaardere motor invloed op de actieradius?

Jazeker. Een zwaardere motor verbruikt meer energie. Een 500 Watt motor verbruikt een keer zoveel energie als een 250 Watt accu, dus in theorie halveert hiermee de actieradius.

 

3.2 Wat kan ik doen zodat mijn accu lang mee gaat?

Als de accu helemaal leeg is, laadt deze dan zo snel mogelijk weer helemaal op. Als de accu voor een periode langer dan een maand niet wordt gebruikt, bijvoorbeeld in de winter, bewaar de accu dan met zo’n 40% energie inhoud. Verwijder de accu uit de elektrische fiets en bewaar deze bij deze bij kamertemperatuur (10 tot 25°C). Laadt maandelijks de accu een half uur op. Wil je de accu weer gaan gebruiken, laadt dan eerst de accu volledig op.

 

3.3 Hoe laad ik de Li-Ion accu op?

Gebruik altijd de met de ombouwset meegeleverde lader. Haal de accu uit de accu-slede en sluit deze aan op de lader. Stop daarna de stekker van de lader in het stopcontact. Het lampje op de lader brand rood tijdens het laden. Als de accu volledig is opgeladen gaat het groene lampje branden.

 

3.4 Waarom is de accu uitneembaar?

Bij elektrische fietsen waarbij de accu zit ingebouwd in het frame, zoals dat bij modellen van Trek, Sparta, Batavus en Koga Miyata het geval is, zal de fiets nabij een stopcontact geplaatst moeten worden om te kunnen laden - en een stopcontact is lang niet altijd in een schuur of fietsenstalling aanwezig.

De accu kan uit de bagagedrager-slede worden geschoven en deze kunt je meenemen en zodoende thuis, onderweg of op kantoor opladen met behulp van de meegeleverde acculader.

Ook als je de elektrische fiets ergens wilt stallen waar geen toezicht is, of als je de fiets meeneemt op een fietsdrager, kun je de accu verwijderen en meenemen. 

 

3.5 Moet ik de accu na elke fietsrit opladen?

Nee, dat hoeft niet. Als de accu bijna leeg is dient deze wel zo snel mogelijk weer volledig opgeladen te worden. Het kan echter geen kwaad om de accu na elke rit weer op te laden.

 

3.6 Mag ik de accu heel lang aan de lader laten zitten?

De met de ombouwset meegeleverde accu lader schakelt over naar een ander laadprogramma als de accu volledig is opgeladen. Hierdoor raakt de accu niet beschadigd als de accu voor langere tijd is aangesloten op de lader. Echter is het wel aan te raden om de lader los te koppelen van de accu, zodat de accu zich op een natuurlijke manier heel langzaam kan ontladen. Ook bespaart dit energie.

 

3.7 Hoelang duurt het opladen van de accu?

Het opladen van leeg naar volle accu duurt ongeveer vijf uur. De meegeleverde acculader is voorzien van een beveiliging zodat de accu niet wordt overbelast na het opladen.

 

3.8 Wat is de levensduur van een Li-Ion accu?

Elke accu, ongeacht het type, heeft een beperkte levensduur. Bij opvolging van de voorschriften en bij normaal gebruik kan de accu ongeveer 1000 keer worden opgeladen.

 

3.9 Wat is de capaciteit (Volt, Ah, Wattuur) van een accu?

Fabrikanten van elektrische fietsen drukken de accu capaciteit vaak uit in Ah (Ampère-hour / Ampère-uur).

Dit geeft aan hoeveel stroom de accu kan leveren gedurende een aantal uren. Dit zegt natuurlijk niet zoveel omdat de accu erg onregelmatig belast wordt tijdens het fietsen. Ook is de geleverde accu spanning (Voltage) van grote invloed.

Veel elektrische fietsen, zoals de Sparta ION, worden geleverd met een accu van 10Ah op 24V. Dit komt overeen met een vermogen van 240 Wattuur. Een FON ombouwset daarentegen heeft ook een 10Ah accu, maar deze levert een spanning van 36 Volt wat overeenkomt met een vermogen van 360 Wattuur – dus 50% meer capaciteit en dus een hogere actieradius. 

 

3.10 Wat zijn de voor- & nadelen van een SLA, NiMH, Li-Ion en LiFePO4 accu?

SLA accu is een van de oudste accu-soorten en wordt alom toegepast als auto accu. SLA accu's zijn relatief goedkoop en hebben geen last van geheugeneffect. Daarentegen zijn ze groot en zwaar in gewicht, verouderen snel als ze een tijdje niet gebruikt worden en presteren ze slechter bij lagere temperaturen. Een SLA accu wordt ookwel een gel-accu genoemd.

NiMH is vooral bekend als de oplaadbare penlite (AA) batterij. NiMH batterijen zijn milieuvriendelijk doordat ze geen giftige stoffen bevatten en is lichter in gewicht dan een SLA accu van vergelijkbare afmetingen. Een NiMH accu is krachtig wanneer deze vol is, maar wordt steeds zwakker naarmate de accu leeg raakt.

Li-Ion is een van nieuwste accu generaties en is vooral bekend als Laptop accu. Vergeleken met de vorige twee soorten accu's, heeft de Lithium-Ion accu een langere levensduur, is deze lichter van gewicht en heeft hij een constante capaciteit. Ze zijn krachtig als ze vol zijn, maar ook totdat ze bijna leeg zijn. Het is een bewezen accu technologie die wordt toegepast in de duurste elektrische auto's en de beste elektrische fietsen van ondermeer Gazelle, Koga Miyata en Flyer.

LiFePO4 is de nieuwste generatie accu's. LiFePO4 accu's zijn bijzonder milieuvriendelijk en bevatten de beste eigenschappen op gebied van levensduur, oplaadtijd en gewicht. LiFePO4 accu's zijn nog relatief duur en doordat de technologie nog in de kinderschoenen staat is deze op moment nog niet klaar om massaal in elektrische fietsen toegepast te worden. De ombouwsets van FON zijn dan ook voorzien van een Li-Ion accu. 

4 Alles Over Het Display

 

4.1 Waarom heeft een FON-ombouwset een display en geen LED paneel?

Een FON ombouwset is als de Mercedes onder de ombouwsets. Kwalitatief hoogwaardig en functioneel ook. Het LCD scherm voorziet u naast de basis informatie (ondersteuningsstand en resterende accu lading) van heel veel handige informatie zoals de omgevings temperatuur, accu spanning, snelheid, maximale gereden snelheid, gereden afstand, totaal gereden afstand en opgenomen motorvermogen.

Ook is de drie-knops bedieningsmodule te plaatsen naast het handvat zodat alles met de duim bediend kan worden, terwijl het display in het midden van het stuur gemonteerd wordt.

 

4.2 Wat zijn de voordelen van een display met separate bedieningsmodule?

Het grote voordeel is dat het scherm in het midden van het stuur geplaatst kan worden, terwijl de bediening dicht bij het handvat gemonteerd wordt. Hierdoor is alle informatie recht voor u zichtbaar, terwijl alles blindelings met de duim bediend kan worden.

 

4.3 Waarom is de bediening niet geïntegreerd in het scherm?

Als de bedieningsknoppen geïntegreerd zijn in het scherm is deze onmogelijk deze te bedienen zonder de hand van het stuur af te halen.

Het grote voordeel van de seperate bedieningsmodule bij een FON ombouwset is dus dat de elektrische fiets te bedienen is met de duim zonder de hand van het stuur af te halen. Dit vergroot het bedieningsgemak, maar komt vooral de veiligheid ten goede. Tegelijkertijd kan hierdoor het scherm in het midden van het stuur geplaatst worden, waardoor deze niet zo snel beschadigd of stuk gaat. Vaak staan fietsen heel erg dicht op elkaar en raakt het display snel beschadigd door een handvat van een andere fiets.

5 Problemen Oplossen

 

5.1 Mijn FON-ombouwset doet het helemaal niet meer. Wat kan ik doen?

Controleer of de accu juist in de slede is geschoven. Als je de accu op slot kunt zetten in de slede, dan zit de accu er goed in.

Controleer of de schakelaar op de accu op ‘1’ staat.

Controleer of de bij de stekkerverbindingen alle stekkers goed contact maken. Druk hiervoor alle stekkers stevig aan. Controleer vooral de stekkers op de alles-in-1 stekker. Deze stekkers kunnen los schieten als de kabel niet genoeg ruimte heeft als het stuur volledig naar links of rechts uitslaat.

Druk 3 seconden op de aan/uit schakelaar op het stuur en controleer of het display aan gaat.

Werkt het nog steeds niet? Neem dan contact met ons op middels het contact formulier.

 

5.2 De motor doet het niet meer, maar het scherm is wel aan. Wat kan ik doen?

Controleer de stekker verbindingen van de kabel van de motor naar de accuslede en druk deze stevig aan. Bij fietsen met een geveerde voorvork moet de kabel genoeg ruimte hebben bij een totaal uitgeveerde voorvork. Ook kunnen de stekkers los schieten als de kabel niet genoeg ruimte heeft als het stuur volledig naar links of rechts uitslaat. Geef de kabel wat extra ruimte.

Controleer ook de stekkerverbinding in het compartiment van de controller.

Controleer of het LEDje op de trapsensor aan is als de set aan staat. Zoniet, stel dan de sensor opnieuw af zoals beschreven in de montage handleiding.

Controleer of het LEDje op de trapsensor gaat knipperen als je de trapper vooruit draait. Zoniet, stel dan de sensor opnieuw af zoals beschreven in de montage handleiding.

Werkt het nog steeds niet? Neem dan contact met ons op middels het contact formulier.

 

5.3 Tijdens het fietsen doet de motor het soms wel en soms niet. Wat kan ik doen?

Controleer of de zwarte magneetplaat op de trapas niet slipt als je de trapper ronddraait. Slipt de plaat wel, verwijder deze dan (wip de ring eraf en trek de 2 delen uit elkaar), maak de trapas schoon en plaats een paar wikkelingen isolatie tape of rubber om de trapas. Monteer de magneetplaat zoals beschreven in de montage handleiding.

Controleer of zonder dat u de rem inknijpt, het remsymbool op het display verschijnt. Ziet u deze wel? Trek dan eerste de stekker van de linker remhendel los. Ziet u het remsymbool nog steeds? Trek dan ook de stekker van de rechter remhendel los. Ziet je het remsymbool nog steeds? Neem dan contact met ons op middels het contact formulier. Als het remsymbool is verdwenen, is een van de remhendels kapot. Bestel dan een setje nieuwe remhendels.

Controleer of het LEDje op de trapsensor aan is als de ombouwset aan staat. Zoniet, stel dan de sensor opnieuw af zoals beschreven in de montage handleiding.

Controleer of het LEDje op de trapsensor gaat knipperen als je de trapper vooruit draait. Zoniet, stel dan de sensor opnieuw af zoals beschreven in de montage handleiding.

Werkt het nog steeds niet? Neem dan contact met ons op middels het contact formulier.

 

5.4 Het LCD scherm gaat niet aan. Wat moet ik doen?

Controleer of de accu volledig is opgeladen.

Controleer of de schakelaar op de accu op ‘1’ staat.

Druk 3 seconden op de aan/uit knop op het stuur totdat het display aan gaat.

Is het display niet aan, maar brand het LEDje op de trapsensor wel? Controleer de stekker verbinding tussen het LCD scherm en de Alles-in-1 kabel

Werkt het nog steeds niet? Neem dan contact met ons op middels het contact formulier.

 

5.5 De actieradius is veel lager dan 70km, wat kan ik doen?

Laad de accu volledig op, totdat het lampje op de lader groen wordt.

Plaats de accu in de slede, set de schakelaar op de accu op ‘1’.

Druk 3 seconden op de aan/uit knop op het stuur totdat het display aan gaat.

Druk nu nogmaals 2 x kort op de aan/uit knop. Op het display is nu de huidige accuspanning zichtbaar (VOL). De aangegeven accu spanning dient 36 Volt of hoger te zijn. Is dit lager (alleen bij een volledig opgeladen accu), neem dan contact met ons op middels het contact formulier.